Flytopia op Facebook Flytopia op Youtube Flytopia op Twitter
Eerst op de weegschaal als je een vliegticket koopt
maart 26, 2013 — 17:26

Author: admin | Category: Nieuws | Comments: 0

Er wordt al enige tijd nagedacht om de vliegtarieven eerlijker te verdelen. Een idee welke onlangs is geopperd door een onderzoeker is om vliegtuig reizigers te laten betalen op basis van hun lichaamsgewicht. Dit betekent dat de prijs van een vliegticket voor zwaarlijvige passagiers hoger zal zijn dan een slanker iemand.

26-3-2013

De onderzoeker uit Noorwegen is van mening dat het gewicht van de passagier een belangrijke rol moet spelen bij de berekening van de prijs van een vliegticket. Het bepalen van de juiste prijs kan volgens hem op de volgende manieren:

A. Prijs op basis van het totaal aantal kilo’s.
Wanneer je de vliegticket prijs op deze manier bepaalt dan tel je het gewicht van de passagier en het gewicht van de bagage bij elkaar op. Elke kilo gewicht heeft een vaste prijs. Slanke en kleine reizigers betalen op deze wijze een stuk minder dan zwaarlijvige passagiers.

B. Vast starttarief opgeteld of afgetrokken met extra kosten.
In dit geval ga je uit van een vast starttarief welke aan iedereen wordt gekoppeld. Op basis van het gewicht van de passagier wordt er een heffing bovenop dit tarief toegepast. Wanneer je wat lichter van postuur bent zal er een korting van het starttarief worden afgetrokken. Zodoende betaald iedereen een uniek tarief welke is afgestemd op je gewicht.

C. Vast tarief voor reizigers met een normaal gewicht.
Wanneer je als vliegtuig passagier een gemiddeld gewicht hebt, betaal je hetzelfde tarief als alle andere passagiers met een gemiddeld gewicht. Er wordt pas gewerkt met een verhoging of verlaging als de meegenomen bagage bepaalde waarden overschrijdt qua gewicht. Wanneer er met deze manier gewerkt gaat worden, krijg je drie vaste (hoog, laag en gemiddeld) tarieven.

Het is volgens de onderzoeker heel logisch dat een vliegticket prijs goedkoper of duurder wordt afhankelijk van het gewicht. Dit is heel gebruikelijk in de transportsector. Waarom zouden er voor passagiers van lijnvluchten andere regels gelden dan voor bijvoorbeeld dozen welke van A naar B gevlogen worden. Elke extra kilo zorgt immers voor meer kerosine verbruik van het vliegtuig en meer milieu verontreiniging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *